Fagor IFF-84R

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fagor IFF-84R op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

arnoudj 10-01-2013
Geschreven voor: Fagor IFF-84R

Technisch gesproken werkt de plaat goed. Maar wel op een vreemde wijze die hem niet geschikt maakt voor slow-cooking, chocola smelten etc. Als ik het goed zie dan kookt deze plaat op een lage stand door de plaat uit en aan te schakelen, dus pulsen te geven van 100%. Twee seconden 100% vermogen, twee seconden uit etc. (Bij andere merken c.q. platen gaat er gewoon minder stroom door de spoel bij een lagere stand). Een pannetje water kookt nu dus even, kookt even niet, kookt weer even wel etc. Je kunt het water dus niet 'tegen de kook aanhouden'. Je hoort ook tikjes bij de kookplek voor aan en uit. Voor pannen is het ook funest, steeds van die klappen van 100% vermogen. Dan trekt een bodem al snel krom.
Ik zoek contact met de fabrikant om na te gaan of ik gelijk heb en of we een oplossing kunnen regelen.
Voor gewoon koken is het een goed werkende plaat, voor wat gevarieerder gebruik is hij ongeschikt.
Ik meld nieuws hier.

arnoudj 30-04-2013

De leverancier (De Keukenloods, prima service) ruilt de plaaat om voor een plaat van Siemens. Die is duurder maar ik verwacht dat die wel goed zal werken. Maar het is heel moeilijk om echt helder te krijgen hoe de verschillende inductieplaten van verschillende merken precies werken. Ik weet nog steeds niet of alle Fagor platen zo werken als deze, daar kan ik geen inzicht in krijgen.

D. Haven 26-07-2011
Geschreven voor: Fagor IFF-84R

Wegens een op hoogte verstelbare keuken mocht ik niet meer op gas koken (schijnt te gevaarlijk te zijn) en moest ik wel overgaan op elektrisch koken. Keuze voor inductie was snel gemaakt vanwege de voordelen van snelle reactiesnelheid van verwarming en afkoeling en het makkelijke schoonmaken.
Ik wilde niet te veel geld uit geven en dit leek me een aardige prijs - kwaliteit verhouding. Ik heb allemaal nieuwe pannen en moet weer een beetje opnieuw leren koken. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Het ziet er mooi strak uit, het is inderdaad heel erg makkelijk schoonmaken, gewoon met een nat doekje eroverheen en klaar.
Verder kun je veel preciezer koken dan met gas, als het iets te snel bakt, dan zet je de pit met eentje omlaag. De timer vind ik geweldig. Je kunt nu voor elke pit haar eigen timer gebruiken. Zodra de timer afloopt schakelt de desbetreffende pit uit, ideaal. Ook bij overkoken schakelt de pit uit. Grappig te zien dat met golfjes gekookt wordt, je ziet bij bakken van bijvoorbeeld tomaatjes het vocht heen en weer gaan, volgens mij wordt de pit steeds aan en uit wordt gezet. Hoe hoger je de pit zet hoe sneller dat gaat.
Koken op inductie is even wennen, maar heeft duidelijke voordelen!

assie70 29-11-2011

Dat klinkt wel mooi maar hoe zit met stroomverbruik?

arnoudj 10-01-2013

Ook ik zag dat er 'met golfjes' wordt gekookt. De kookplek schakelt tussen 100% vermogen en nul. Langzaam opwarmen, slow cooking of 'tegen de kook aanhouden' kan dus niet. Andere induciteplaten sturen bijvoorbeeld op stand 1( van 9) 300 watt de spoel in, bij stand 2 450 watt etc. tot bij stand 9 het hoogste vermogen erin wordt gestuurd. Dat kookt veel gelijkmatiger en is veel beter voor de pannen lijkt me.